Μια μικρή εισαγωγή

 

 

Το χρώμα πιστεύεται ότι είναι μια ουσιαστική οπτική εμπειρία για τους ανθρώπους, καθώς είναι το ευκολότερο στοιχείο που μπορείτε να θυμάστε όταν πρόκειται να συναντήσετε νέα πράγματα. Κάθε φορά που ανοίγουμε τα μάτια μας, οι οπτικές αισθήσεις μας βομβαρδίζονται με συνεχή οπτικά ερεθίσματα. Τα χρώματα λειτουργούν ως ένα ισχυρό μέσο πληροφόρησης και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την υποστήριξη του συνολικού ανθρώπινου γνωστικού συστήματος. Χρησιμοποιώντας τη σωστή επιλογή και τη σωστή τοποθέτηση χρωμάτων, μπορούμε να προκαλέσουμε θετικά συναισθήματα και την κατάλληλη συμπεριφορά.

 

 

Τα χρώματα είναι γνωστό ότι διαθέτουν φυσιολογικές και ψυχολογικές ιδιότητες λόγω των οποίων, διαφορετικά χρώματα έχουν διαφορετικές έννοιες που ποικίλουν σε διαφορετικές κουλτούρες. Αυτό το γεγονός είναι εξαιρετικά σημαντικό για το σχεδιασμό UX οποιασδήποτε εταιρείας, επειδή η δύναμη ενός brand εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από αυτόν τον συγκεκριμένο παράγοντα. Το χρώμα είναι ένα από τα πολλά εργαλεία μάρκετινγκ που χρησιμοποιούν οι product managers, για να δημιουργήσουν, να διατηρήσουν και να τροποποιήσουν τις εικόνες επωνυμίας στο μυαλό των πελατών για να μεταδώσουν την έννοια του προϊόντος τους. Το brand οποιασδήποτε εταιρείας προϊόντων περιλαμβάνει το logoX, το χρώμα και το συνολικό interface της εφαρμογής ή του ιστότοπου. Λόγω των διαφόρων συμβολικών εννοιών που κάθε χρώμα διατηρεί μεταξύ των πολιτισμών, τα χρώματα μπορούν να βελτιώσουν την απόδοση της μνήμης δημιουργώντας ένα συναισθηματικό αποτέλεσμα. Έτσι, τα χρώματα μπορούν να βελτιώσουν τη χρηστικότητα οποιουδήποτε λογισμικού καθοδηγώντας την προσοχή των τελικών χρηστών και ταυτόχρονα παρέχοντας εμπλουτισμένη εμπειρία χρήστη δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα που επηρεάζει θετικά συναισθήματα. Η προσεκτική επιλογή των κατάλληλων χρωμάτων μπορεί να βελτιστοποιήσει τις επιθυμητές αλληλεπιδράσεις και την αποτελεσματικότητα μιας εργασίας. Μια καλά μελετημένη χρωματική παλέτα μπορεί να αναβαθμίσει μια σχεδίαση, ενώ μια μη καλά σχεδιασμένη χρωματική παλέτα μπορεί να μειώσει την εμπειρία των χρηστών και να επηρεάσει την ικανότητά τους να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά έναν ιστότοπο ή μια εφαρμογή για κινητά. Επίσης, δεν μπορεί να αγνοηθεί η συναισθηματική επίδραση των χρωμάτων σε ένα interface, συμπεριλαμβανομένης της κατηγοριοποίησης, του συμβολισμού και της προτίμησής τους. Αν και ορισμένα χρώματα είναι καθολικά στη σχεδίαση UX, άλλα χρώματα που συνδυάζονται μπορούν να έχουν τεράστιο αντίκτυπο στην αντίληψη των χρηστών.

 

 

Χρώματα και αντίληψη

 

 

Η βάση για κάθε οπτική εμπειρία είναι το μάτι. Το χρώμα μεταφέρεται σε μήκος κύματος που απορροφάται από τα μάτια και μετατρέπεται από τον εγκέφαλο. Το φως μπορεί να αποσυντεθεί σε ένα φάσμα πέντε διαφορετικών χρωμάτων: κόκκινο, πορτοκαλί, κίτρινο, πράσινο και μπλε. Το κόκκινο έχει το μεγαλύτερο μήκος κύματος ενώ το μπλε έχει το μικρότερο. Ένα αντικείμενο που εμφανίζεται κόκκινο απορροφά όλα τα χρώματα στο φάσμα εκτός από το κόκκινο φως. Αυτό το μη απορροφούμενο φως αντανακλάται πίσω από το αντικείμενο στα μάτια. Από εδώ, ταξιδεύει στον εγκέφαλο και ερμηνεύεται ως κόκκινο. Ο φακός των ματιών μας εστιάζει το φως που πλησιάζει στον αμφιβληστροειδή, ο οποίος περιέχει δύο μοναδικά είδη υποδοχέων. Αυτά είναι: ράβδοι για μονοχρωματική όραση γύρω από τη νύχτα και τους κώνους, οι οποίοι είναι ευαίσθητοι στο χρώμα, απαιτώντας το πιο σημαντικό επίπεδο έντασης φωτός και επομένως χρησιμοποιούνται κατά τη διάρκεια της ημέρας. Αυτοί οι κώνοι και οι ράβδοι μας επιτρέπουν να δούμε το χρώμα και το φως, αντίστοιχα. Υπάρχουν τρεις τύποι κώνων: τύπος I που σχετίζεται με μπλε, τύπος II με πράσινο και τύπος III με κόκκινο. Τα άλλα χρώματα είναι συνδυασμός αυτών των τριών χρωμάτων. Για παράδειγμα, βλέπουμε ένα μήλο και το αντιλαμβανόμαστε να έχει κόκκινο χρώμα. Έτσι, το φως του ήλιου χτυπά το μήλο. Μερικά μήκη κύματος εμποδίζονται από τις χημικές ουσίες στο δέρμα του μήλου, αλλά τα άλλα μήκη κύματος που αντανακλώνται περνούν μέσα από την κόρη και διεγείρουν τα κωνικά κύτταρα στο πίσω μέρος του ματιού. Οι κώνοι στέλνουν ένα κωδικοποιημένο μήνυμα στον εγκέφαλο σχετικά με τα μήκη κύματος που εισέρχονται στο μάτι. Ο εγκέφαλος μεταφράζει αυτόν τον κώδικα σε μια αίσθηση «κόκκινου».

Αποτέλεσμα εικόνας για Colors and Perception

 

 

Χρώματα και συναισθήματα

 

 

Για να κατανοήσουμε την ψυχολογία των χρωμάτων στη σχεδίαση UX, πρέπει επίσης να εξετάσουμε εάν τα χρώματα προκαλούν συναισθήματα στους ανθρώπους και με ποιον τρόπο επηρεάζεται πολύ η διαδικασία λήψης αποφάσεων όταν επισκέπτονται μια ιστοσελίδα ή επιλέγουν ένα προϊόν. Τα χρώματα είναι τόσο πανταχού παρόντα στην καθημερινή ύπαρξη, έτσι , με την αντίληψη ενός χρώματος ενεργοποιείται ολόκληρο το δίκτυο των γνωστικών μονάδων. Το κόκκινο, για παράδειγμα, θα τραβήξει γενικά το μάτι καθώς ενεργοποιεί «γνώσεις» όπως: αίμα, καυτός, κίνδυνος, ενθουσιασμός, προειδοποίηση, λάθος, ενώ το πράσινο μπορεί να προσφέρει «γνώσεις» όπως φύση, ηρεμία, ελπίδα. Οι ψυχολόγοι έχουν ταξινομήσει τα χρώματα ως ζεστά (κόκκινα και κίτρινα) και ψυχρά (μπλε και πράσινα) χρώματα. Ωστόσο, η διαφοροποίηση μεταξύ ζεστών και ψυχρών χρωμάτων είναι σχετική. Για παράδειγμα, όταν το κόκκινο και το κίτρινο ταιριάζουν μεταξύ τους, το κίτρινο θεωρείται θερμότερο από το κόκκινο. Το λευκό, το μαύρο και το γκρι θεωρούνται ουδέτερα χρώματα. Οι χρωματικές συναντήσεις μπορεί να διαφέρουν από άτομο σε άτομο και η κάθε εμπειρία να είναι μοναδική. Τα χρώματα επηρεάζουν τόσο την ανθρώπινη συμπεριφορά όσο και την ανθρώπινη φυσιολογία.

This image has an empty alt attribute; its file name is color_wheel.png

 

 

Χρώματα και πολιτισμός

 

 

Οι πολιτιστικές επιπτώσεις στις παλέτες χρωμάτων βοηθούν τους σχεδιαστές σχετικά με το προοριζόμενο κοινό. Οι συγκεκριμένες σχέσεις μετατοπίζονται οριακά σε ατομικό επίπεδο, ωστόσο υπάρχουν ορισμένες σχέσεις με χρωματική κωδικοποίηση που δημιουργούνται ως μέρος του πολιτισμού. Οι κοινωνικές αντιθέσεις στις έννοιες των χρωμάτων και των συσχετίσεων έχουν αναγνωριστεί. Για παράδειγμα, στην Ινδία, οι Ινδουιστές θεωρούν το πορτοκαλί το πιο ιερό χρώμα, ενώ στη Ζάμπια, τα άτομα δεν θεωρούν καν το πορτοκαλί ως ξεχωριστό χρώμα. Συνεπώς, είναι σημαντικό για τους σχεδιαστές UX να κατανοήσουν ποια χρώματα πρέπει να χρησιμοποιήσουν σε κάθε περίπτωση. Συνήθως, οι εταιρείες και οι συσκευασίες τους έχουν συγκεκριμένους συνδυασμούς χρωμάτων. Οι συνδυασμοί αυτοί θεωρούνται κοινωνικά συνδεδεμένοι με συγκεκριμένα συστήματα και πεποιθήσεις. Στη δυτική κουλτούρα, το μαύρο χρώμα αντιπροσωπεύει το θάνατο και το πένθος, αν και στην Άπω Ανατολή, αντιπροσωπεύει την υγεία και την ευημερία. Το μείγμα των χρωμάτων που επιλέγονται για αντικείμενα, λογότυπα, προϊόντα κ.λπ. μπορεί να περνάει ένα μήνυμα μέσω των συγκεκριμένων ζευγών χρωμάτων.

Αποτέλεσμα εικόνας για Colors and cultures

 

 

Χρώματα και σχεδιασμός UX

 

 

Κάθε σχεδιαστής UX πρέπει να γνωρίζει τη θεωρία χρωμάτων, που είναι γνωστή ως τροχός, καθώς και τις διαστάσεις κάθε χρώματος. Ο τροχός αυτός μας δίνει μια ιδέα για την αρμονία των χρωμάτων και μας δείχνει ποια από αυτά μπορούν να αναμειχθούν για να δημιουργήσουν ένα ουσιαστικό οπτικό εφέ. Οι διαστάσεις που έχει το χρώμα είναι απόχρωση, κορεσμός και τιμή (hue, saturation, value). Τα χρώματα διαχειρίζονται την προσοχή των χρηστών και «βάζουν τάξη» όποτε χρησιμοποιούνται σωστά. Όσο λιγότερο συχνά χρησιμοποιείται ένα χρώμα, τόσο καλύτερα θα τραβήξει το βλέμμα του χρήστη. Το μείγμα ενός μεγάλου αριθμού χρωμάτων κάνει μια παρουσίαση να φαίνεται γεμάτη, μπερδεύει τον χρήστη, κάνει τις εργασίες πιο απρόβλεπτες, αυξάνει τα σφάλματα και μειώνει το κέρδος. Λίγο πολύ, προτείνονται σχεδόν πέντε μοναδικά χρώματα με βάση το παράδειγμα της γνωστικής ψυχολογίας. Με αυτόν τον τρόπο, η αντίληψη ενός χρώματος θεωρείται ως ενεργοποίηση μιας γνωστικής ενότητας. Ο συνειδητός νους μπορεί να θεωρηθεί ως το παράδειγμα των ενεργοποιημένων μονάδων. Έτσι, η μείωση της ποσότητας των χρωμάτων όποτε χρησιμοποιείται ως κωδικοποίηση για την επικοινωνία πληροφοριών καθώς και η συνεπής χρήση του χρώματος θα υποστηρίξει τη γνωστική απόδοση των χρηστών. Οι μελέτες έχουν δείξει ότι οι προσωπικές μας προτιμήσεις, εμπειρίες, ανατροφή και πολιτισμικές διαφορές επηρεάζουν την επιλογή των χρωμάτων μας. Αυτές οι πληροφορίες μπορούν να θεωρηθούν παράγοντες όταν κάποιος κάνει ένα σχέδιο UX. Η διερεύνηση αυτών των παραγόντων μπορεί να βοηθήσει ένα προϊόν να ξεχωρίσει επιλέγοντας το σωστό χρώμα.

 

 

Αποτέλεσμα εικόνας για hsv color solid

This image has an empty alt attribute; its file name is 60_30_10.png

 

 

Ο κανόνας 60–30–10 είναι μια θεωρία που εφαρμόζεται από σχεδόν κάθε σχεδιαστή για την κατασκευή χρωματικών παλετών που είναι αισθητικά ευχάριστες και επαρκώς ισορροπημένες. Είναι ένας κλασικός κανόνας διακόσμησης που σας βοηθά να αποφασίσετε να δημιουργήσετε μια παλέτα χρωμάτων για ένα χώρο. Εκφράζει ότι το 60% του δωματίου θα πρέπει να είναι το κυρίαρχο χρώμα, το 30% θα πρέπει να είναι το δευτερεύον χρώμα και το τελευταίο 10% θα πρέπει να είναι ένα highlight.

 

 

Οι σχεδιαστές UX ή οι έμποροι θα χρησιμοποιήσουν γενικά το χρώμα για τις προσφορές προϊόντων και τις διαφημίσεις. Υπό αυτήν την έννοια, το χρώμα μετατρέπεται σε σημαντικό στοιχείο της οπτικής αξίας ενός brand και η αξία που προκύπτει από αυτήν την «εμφάνιση και αίσθηση» παίζει ρόλο στην αναγνώριση και την εικόνα του brand. Όπως και μια σκόπιμα επιλεγμένη επωνυμία, το χρώμα έχει θεμελιώδη σημασία στην προσωπικότητα του brand. Η σημασία και η προσβασιμότητα των επιλογών χρώματος φαίνεται να έχουν προχωρήσει με την πάροδο του χρόνου. Προφανώς, η κατανόηση του ρόλου που διαδραματίζει το χρώμα στο μάρκετινγκ καθίσταται πιο επείγουσα καθώς οι τεχνολογικές εξελίξεις στις τεχνικές που δημιουργούν το χρώμα αυξάνει την ποικιλία των συνεισφορών των καταναλωτών και εξετάζει πιο δημιουργικές χρήσεις χρωμάτων, όπως συμβαίνει στις οθόνες για ηλεκτρονικά gadget (π.χ. smartphone, tablet).

 

 

 

 

Συμπέρασμά

Το χρώμα είναι ένα εργαλείο που δίνει νόημα στα αντικείμενα, χάρη στον πλούτο και την ομορφιά του. Είναι κάτι περισσότερο από ένα αισθητικό στοιχείο. Όταν τα μάτια μας αντιλαμβάνονται το χρώμα, συνδέονται με τον εγκέφαλο που δίνει σήματα στο ενδοκρινικό σύστημα απελευθερώνοντας ορμόνες υπεύθυνες για τις αλλαγές στη διάθεση και τα συναισθήματα. Με απλά λόγια, το χρώμα διεγείρει την όρασή μας, η οποία συνδέεται άμεσα με τον εγκέφαλο, που προκαλεί αμέσως συναισθήματα. Μπορεί να επηρεάσει την καθημερινή συμπεριφορά, καθώς και να διεγείρει συναισθήματα στους ανθρώπους, επειδή κάθε χρώμα έχει μια ιδιαίτερη σημασία. Οι έννοιες που σχετίζονται με διαφορετικά χρώματα είναι σημαντικές για τις εταιρείες, επειδή τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για την επικοινωνία της εικόνας του brand είναι μηχανισμοί μεταφοράς νοήματος. Το χρώμα είναι ένα βασικό όργανο στη στοίβα εργαλείων κάθε σχεδιαστή. Δεδομένου ότι τα interfaces πρέπει να αποτελούνται από τουλάχιστον δύο διαφορετικά χρώματα, είναι ενδιαφέρον να βελτιστοποιήσουμε τους συνδυασμούς χρωμάτων και τα θέματα τους, ώστε να είναι ευχάριστα και συνεπώς να υποστηρίζουν τη γνωστική απόδοση του τελικού χρήστη. Οι πολιτιστικές αισθητικές αντιθέσεις μπορούν να αλλάξουν τις εκτιμήσεις των προϊόντων, όπως η παγκοσμιοποίηση και η αυξανόμενη επιρροή του δυτικού πολιτισμού. Πολιτιστικές, οικονομικές, κοινωνικές και άλλες διαφορές δημιουργούν δυσκολίες στις εταιρείες ώστε να εντοπίσουν στρατηγικές που έχουν παγκόσμια απήχηση. Ως εκ τούτου, οι παγκόσμιες εταιρείες πρέπει να καθορίσουν ένα brand image strategy και ένα σαφώς αναπτυγμένο πρόγραμμα μάρκετινγκ που δημιουργεί και διατηρεί την επιθυμητή εικόνα στο μυαλό του πελάτη πέρα από τα πολιτιστικά σύνορα.