Τί είναι το User experience Design;
Το User Experience (UX) Design είναι η διαδικασία που χρησιμοποιείται από τις κατάλληλες ομάδες προκειμένου να δημιουργήσουν προϊόντα που προσφέρουν ουσιώδη και αξιόλογες εμπειρίες στους χρήστες. Σε αυτό περιλαμβάνεται ο σχεδιασμός ολόκληρης της διαδικασίας αγοράς και χρήσης του προϊόντος, λαμβάνοντας υπόψη τις πτυχές της επωνυμίας (branding), του σχεδιασμού, της χρηστικότητας καθώς και της λειτουργικότητας.
Ο όρος “User Experience Design” πολύ συχνά μπερδεύεται με όρους όπως “User Interface (UI) Design” ή “Usability”. Ωστόσο, ενώ οι δύο τελευταίοι όροι είναι πολύ σημαντικές πτυχές του UX design, αποτελούν υποσύνολο του, καθώς το UX Design καλύπτει επίσης μια αρκετά μεγάλη γκάμα των περιοχών αυτών. Ένας UX Designer καταπιάνεται με ολόκληρη τη διαδικασία δημιουργίας και ολοκλήρωσης ενός προϊόντος καθώς τον απασχολούν τόσο θέματα που σχετίζονται με την επωνυμία του προϊόντος, το σχεδιασμό του αλλά και τη χρηστικότητα και τη λειτουργικότητα του. Είναι μια ιστορία που ξεκινάει πολύ πιο πριν από τη στιγμή που ένα προϊόν φτάσει στα χέρια ενός χρήστη.
Σύμφωνα με τον Don Norman,τον εφευρέτη της φράσης “User Experience” «Κανένα προϊόν δεν είναι νησί. Ένα προϊόν είναι πολλά περισσότερα από ένα προϊόν. Είναι ένα συνεκτικό και ένα ολοκληρωμένο σύνολο εμπειριών. Σκεφτείτε όλα τα στάδια ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, από τις αρχικές προθέσεις μέχρι τις τελικές σκέψεις, από την πρώτη χρήση μέχρι τη βοήθεια, την υπηρεσία και τη συντήρηση. Κάντε όλα τα παραπάνω να λειτουργούν μαζί ομαλά.»
Προϊόντα που παρέχουν εξαιρετικό User Experience (π.χ. iPhone) έχουν σχεδιαστεί με βάση όχι μόνο την κατανάλωση ή τη χρήση του προϊόντος αλλά και ολόκληρη τη διαδικασία απόκτησης, κατοχής και χρήσης. Με παρόμοιο τρόπο οι UX Designers δεν εστιάζουν απλά στη δημιουργία προϊόντων τα οποία είναι χρηστικά αλλά επικεντρώνονται σε άλλα πεδία της εμπειρίας χρήστη όπως είναι η ευχαρίστηση, η αποδοτικότητα και η διασκέδαση επίσης. Συνεπώς, δεν υπάρχει κάποιος μοναδικός ορισμός μιας καλής εμπειρίας χρήστη. Αντ’ αυτού, ένα καλό User Experience είναι αυτό που καλύπτει τις ανάγκες ενός συγκεκριμένου χρήστη στο συγκεκριμένο πλαίσιο όπου εκείνος ή εκείνη χρησιμοποιεί το προϊόν.
Οι UX Designers λαμβάνουν υπόψη το Γιατί, Τι και Πως χρησιμοποιούνται τα προϊόντα
Ο λόγος, ο ορισμός και ο τρόπος της χρήσης των προϊόντων αποτελούν ερωτήματα που κάθε UX Designer οφείλει να εξετάσει. Το “Γιατί” περιλαμβάνει τα κίνητρα των χρηστών για την απόκτηση ενός προϊόντος, είτε το συνδέουν με κάποια δραστηριότητα που επιθυμούν να κάνουν με αυτό είτε με αξίες και απόψεις τις οποίες οι χρήστες συσχετίζουν με την ιδιοκτησία και τη χρήση του προϊόντος αυτού. Το “Τι” αναφέρεται στα πράγματα τα οποία μπορεί κάποιος να κάνει με ένα προϊόν, δηλαδή, στη λειτουργικότητα του. Τέλος, το “Πως” σχετίζεται με το σχεδιασμό της λειτουργικότητας με έναν συμβατό και αισθητικά ευχάριστο τρόπο. Οι UX Designers συνήθως ξεκινούν με το να καθορίσουν το Γιατί, πριν ακόμα ορίσουν το Τι και έπειτα καταλήγουν στο Πως, ούτως ώστε να δημιουργήσουν προϊόντα με τα οποία οι χρήστες θα έχουν τη δυνατότητα να ζήσουν σημαντικές εμπειρίες. Στο σχεδιασμό λογισμικού, θα πρέπει να είναι βέβαιο ότι η «ουσία» του προϊόντος έρχεται μέσω μιας υπάρχουσας συσκευής και προσφέρει απρόσκοπτη, ρευστή εμπειρία.
Το UX Design εστιάζει στο χρήστη
Με γνώμονα ότι το UX Design καλύπτει ολόκληρο το ταξίδι του χρήστη, είναι ένα πεδίο που συνδυάζει πολλούς τομείς, καθώς οι UX designers μπορεί να προέρχονται από ποικίλα υπόβαθρα, όπως οπτικό design, προγραμματισμό, ψυχολογία, design αλληλεπίδρασης κλπ. Για το design που έχει επίκεντρο τον άνθρωπο σαν χρήστη σημαίνει πως απαιτείται εργασία πάνω σε ένα διευρυμένο μέγεθος όσων αφορά την προσβασιμότητα αλλά και την ικανοποίηση πολλών πιθανών περιορισμών των χρηστών όπως είναι για παράδειγμα η ανάγνωση μικρού κειμένου. Υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία μεταξύ των τυπικών δραστηριοτήτων ενός UX Designer, αλλά πολύ συχνά περιλαμβάνουν την έρευνα του χρήστη(user research), τη δημιουργία προσωπικοτήτων (personas), τη σχεδίαση δικτύων (wireframe design) και διαδραστικών πρωτοτύπων (interactive prototypes) καθώς επίσης και τη δοκιμή σχεδίων(testing design). Όλες αυτές οι δραστηριότητες μπορεί να διαφέρουν σε μεγάλο βαθμό από τον έναν οργανισμό στον άλλον αλλά πάντα απαιτούν οι designers να είναι υποστηρικτές των χρηστών και να διατηρούν τις ανάγκες τους στο επίκεντρο όλων των προσπαθειών σχεδίου και ανάπτυξης. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο οι περισσότεροι UX Designers εργάζονται σε μια διαδικασία με επίκεντρο τον χρήστη και συνεχίζουν να διοχετεύουν τις καλύτερα ενημερωμένες προσπάθειες τους μέχρι να αντιμετωπίσουν όλα τα σχετικά θέματα και τις ανάγκες των χρηστών με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Ο σχεδιασμός UX με εστίαση στο χρήστη είναι μια ατέρμονη διαδικασία κατά την οποία η κατανόηση των χρηστών και του πλαισίου τους μπορεί να τεθεί ως αφετηρία για κάθε σχεδιασμό και ανάπτυξη.
Recent Comments